Αθηναΐς Πόθου "Θεωρώ πως το έργο Νυχτερινή Περιπλάνηση, θα αποτελέσει ένα από τα σημαντικότερα κείμενα της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας"
Τη φετινή σεζόν σε βρίσκουμε στην παράσταση «Νυχτερινή Περιπλάνηση», στο θέατρο Αλκμήνη. Πες μας δυο λόγια για το έργο.
Πρόκειται στην ουσία για ένα κοινωνικοπολιτικό έργο δοσμένο με πολύ μαεστρία μέσα από μία ερωτική ιστορία που μπλέκεται με πολιτική ιδεολογία και εκτυλίσσεται στο γραφείο ενός μπαρ, σε μια ατμόσφαιρα όπου εναλλάσσεται το ρεαλιστικό με το σουρεαλιστικό στοιχείο. Η Μάρλεν πνιγμένη στα χρέη και εγκαταλελειμμένη από τον μεγάλο της έρωτα Ντίνο, μποέμ καλλιτέχνη, αέρινο, γοητευτικό, αντιεξουσιαστή, με όραμά του «τον μεγάλο κήπο» και την «ουτοπία», προσπαθεί να σώσει το μπαρ. Όταν αυτός εμφανίζεται ξαφνικά, η Μάρλεν θα βάλει μπρος το «σχέδιο διάσωσης» του αινιγματικού αόρατου κύριου Φριτς. Ο Ντίνος μαζί με τους δυο παλιούς αριστερούς αντάρτες ηθοποιούς θα παίξουν την δική τους παράσταση, θέατρο μέσα στο θέατρο, αναπαράστασης της ζωής τους, αναβιώνοντας προσωπικές στιγμές από τον εμφύλιο έως σήμερα. Ποιο θα είναι το τέλος; Ο εφιάλτης των ηρώων, ο τρόμος για το σύστημα, το αδιέξοδο της κοινωνίας, η τρέχουσα παγκόσμια πολιτική, ο φασισμός, η βία, η απανθρωποίηση, η καταστροφή; ‘H η ελπίδα για ζωή, με μόνη προϋπόθεση την υπεράσπιση του παιδιού.
Θα μας συστήσεις τον ρόλο που ερμηνεύεις στην παράσταση;
Η Μάρλεν είναι μία γυναίκα της εποχής μας με ποικίλες ποιότητες, αντιθέσεις και αντιφάσεις. Από τη μία έχει τον πραγματισμό και τη δύναμη να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες της ζωής, το πρόβλημα της επιβίωσης και από την άλλη γοητεύεται από τον ιδεαλισμό, το επαναστατικό πνεύμα του Ντίνου γιατί εκεί βρίσκει το φως , μια σανίδα σωτηρίας στο πνιγηρό αδιέξοδο της ζωής της. Η Μάρλεν είναι ένας κωμικοτραγικός πολυδιάστατος χαρακτήρας, που στην πορεία των προβών και της δημιουργίας του ρόλου, μου αποκαλύφθηκαν ηρωίδες και σύμβολα από άλλα θεατρικά έργα. Θυμίζει ιψενική ηρωίδα, αλλά συναντάς επίσης την Οφηλία του Σαίξπηρ, την Ευρυδίκη από τον μύθο του Ορφέα, τη μαινάδα από τις Βάκχες, τη μητρική φιγούρα της Παναγίας. Είναι γήινη αλλά και αιθέρια.
Πόσο επίκαιρο είναι το συγκεκριμένο έργο του Κώστα Μεσάρη;
Θεωρώ πως το έργο Νυχτερινή Περιπλάνηση του Κώστα Μεσάρη, θα αποτελέσει ένα από τα σημαντικότερα κείμενα της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας όχι μόνο για τη δομή του, τους χαρακτήρες του, τη λογοτεχνική του αξία, το περιεχόμενο αλλά και για τον δυνατό πολιτικό λόγο που αρθρώνει. Είναι μια κριτική, χωρίς ωστόσο να παίρνει θέση, της πολιτικής κατάστασης και των ιστορικών γεγονότων που διαδραματίστηκαν στην Ελλάδα από τον εμφύλιο έως σήμερα. Μιλάει για μια παλιά Ελλάδα που χάνεται και για το ζοφερό μέλλον που αναμένεται σε παγκόσμιο επίπεδο. Και αυτό είναι τόσο επίκαιρο σήμερα, γιατί έστω και ψήγματα από το έργο μπορούν να κινήσουν το ενδιαφέρον μιας νεότερης γενιάς να μάθει, να κοιτάξει πίσω στη ιστορία, να αφυπνίσει κάτι από τις κοιμισμένες συνειδήσεις.
Τι ήταν αυτό που σας οδήγησε στην επιλογή του συγκεκριμένου έργου;
Πρώτα απ’ όλα το ίδιο το γεγονός της συνεργασίας μου με τον Κώστα Μεσάρη, έναν από τους τελευταίους εναπομείναντες των ιστορικότερων στελεχών του ελληνικού θεάτρου Φέρει τη γνώση, την πείρα και τη σοφία μέσα από τις συνεργασίες του με σπουδαία και σημαντικά ονόματα της θεατρικής τέχνης: Μινωτής, Παξινού, Χορν, Κατράκης, Λεωνίδας Τριβιζάς, Αλεξανδράκης, Γεωργούλη, Καρακατσάνης, Πατεράκη, Χρυσομάλλης, Βουτέρης, και φυσικά την αξέχαστη Νίκη Τριανταφυλλίδη με την οποία ήταν παντρεμένος. Αλλά κυρίως και ουσιαστικώς, όπως προανέφερα, είναι το δυνατό κείμενο του συγγραφέα Κώστα Μεσάρη, και ο ερμηνευτικός πλούτος που εν δυνάμει προκύπτει από τον ακραίο, δραματικό, και πολυδιάστατο χαρακτήρα της Μάρλεν.
Ο Κώστας Μεσάρης είναι ένας από τους σημαντικότερους ηθοποιούς με πολλά χρόνια στον χώρο του θεάτρου. Πώς είναι η συνεργασία σου με εκείνον;
Αλήθεια είναι μεγάλη τιμή και τύχη να συνεργάζομαι με αυτόν τον τόσο γενναιόδωρο άνθρωπο, που πέρα από όλη αυτή την θεατρική κληρονομιά που κουβαλά στις πλάτες του είναι ένας πολύ δημιουργικός, ευφάνταστος, ριζοσπαστικός και ανοιχτός καλλιτέχνης με ποιητικότητα, μαχητικότητα και χιούμορ. Η δυναμική του, η ενέργειά του, το πάθος του, το παιχνίδι του πάνω στη σκηνή, το βάθος στο συναίσθημα, ο στοχασμός, η τεχνική του λόγου, ρυθμού και κίνησης, η θεατρική του αντίληψη είναι στοιχεία μεγάλης μαθητείας μαζί του. Είναι για μένα ένας θεατρικός πατέρας αλλά συνάμα και φίλος.
Υπάρχει κάποιος ρόλος που ονειρεύεσαι να ερμηνεύσεις στο μέλλον;
Σίγουρα δεν είναι μόνο ένας ρόλος…Ονειρεύομαι τις τραγικές ηρωίδες από το αρχαίο δράμα, την Λιούμπα από τον Βυσσινόκηπο του Τσέχωφ, τις ηρωίδες του Τένεσι Ουίλιαμς, χαρακτήρες από το θέατρο του παραλόγου αλλά χτυπά η καρδιά μου και στην κωμωδία…
Έχεις κάποια επόμενα επαγγελματικά σχέδια;
Υπάρχει ένα πλάνο συνεργασίας με τον Κώστα Μεσάρη, στο οποίο συγκαταλέγεται ο Οιδίπους Τύραννος του Σοφοκλή. Παράλληλα, έχω κάποια προσωπικά σχέδια αναφορικά με θεατρικά έργα και project που η ίδια έχω γράψει και αναπτύξει. Πέρα από την υποκριτική ασχολούμαι με τη συγγραφή και σκηνοθεσία, γιατί ανέκαθεν με ενδιέφερε σε βάθος η τέχνη του θεάτρου ως συνολική δημιουργία.
Επιμέλεια: Γιάννης Σεβαστίκογλου
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου