Βαγγέλης Ζάπας: "Το ξύπνημα της Άνοιξης είναι τόσο σύγχρονο που είναι σαν να γράφτηκε σήμερα"

 

Ο Βαγγέλης Ζάπας μιλάει στο Theater Stage για την παράσταση «Το Ξύπνημα της Άνοιξης» στην οποία πρωταγωνιστεί. Το γνωστό έργο του του Φρανκ Βέντεκιντ ανεβαίνει στη σκηνή του νεοσύστατου θεάτρου Nous σε σκηνοθεσία του Κώστα Παπακωνσταντίνου. 

Τη φετινή σεζόν παρουσιάζετε την παράσταση «Το ξύπνημα της Άνοιξης» στο νεοσύστατο θέατρο Nous. Πείτε μας δύο λόγια γι’ αυτή τη δουλειά.

Είναι μία παράσταση που όλοι οι συντελεστές δουλέψαμε πολύ σκληρά για να αποδώσουμε την επαναστατική χροιά που έχει το έργο του Βέντεκιντ γιατί την εποχή που το έγραψε λογοκρίθηκε και θεωρήθηκε κοινωνικά και όχι μόνο αιρετικό! Κάθε ΠΣΚ επικοινωνούμε με το κοινό, στην κυριολεξία και ανοίγουμε έναν διάλογο μέσω των θεμάτων που θέτονται από το έργο.

Μίλησέ μας για τους ρόλους που υποδύεσαι στην παράσταση.

Στην παράσταση υποδύομαι 3 ρόλους. Τον 15χρονο Χάνσεν που αναζητά την σεξουαλική του ταυτότητα μέσα από σε όλο το έργο και δεν διστάζει να ακολουθήσει τις παρορμήσεις που του υπαγορεύει το σώμα του και το ένστικτό του. Τον κύριο Γκάμπορ, δικηγόρο, πατέρα του Μελχιόρ, που ενώ είναι το προοδευτικό κομμάτι της ενήλικης κοινωνίας, καταφεύγει τελικά στις συντηρητικές πτυχές του για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα που προκύπτει στην οικογένειά του. Τέλος, τον Μυστηριώδη Άνθρωπο στο τέλος του έργου, που είναι μία εξωπραγματική παρέμβαση, ως από μηχανής θεός -ή δαίμονας- που σώζει τον κεντρικό ήρωα του έργου από το θάνατο, προσφέροντάς του Ζωή και ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Πόσο επίκαιρο πιστεύεις πως είναι ένα έργο που γράφτηκε το 1891;

Είναι τόσο σύγχρονο που είναι σαν να γράφτηκε σήμερα. Τα θέματα που θέτει ο συγγραφέας είναι η σεξουαλική απελευθέρωση, η κακοποίηση, η διαστρέβλωση και η απόκρυψη της αλήθειας από τους γονείς προς τα παιδιά, δημιουργώντας ένα χάσμα μη αναστρέψιμο, η ακλόνητη στις μεθόδους της εκπαίδευση, κ.α.Αν όλα αυτά δεν είναι επίκαιρα, τι άλλο είναι;

Τι έχεις αποκομίσει από τη συνεργασία σου με τον έμπειρο σκηνοθέτη Κώστα Παπακωνσταντίνου;

Ο Κώστας είναι ένας έμπειρος σκηνοθέτης που ξέρει τόσο καλά να καθοδηγεί έναν ηθοποιό να καταλάβει και να μπει στο μεδούλι του έργου και των θεμάτων που θέτει, που δεν υπάρχει περίπτωση να μην ξέρει ο ηθοποιός τι λέει, γιατί το λέει και τι εννοεί ως χαρακτήρας και ως ηθοποιός επί σκηνής. Η συνεργασία μαζί του ήταν μάθημα σε πολλά επίπεδα.

Έχεις κάποιο ρόλο που ονειρεύεσαι να ερμηνεύσεις;

Να σου πω την αλήθεια δεν είναι ένας συγκεκριμένος ρόλος που θέλω να ερμηνεύσω. Όταν πρωτοξεκίνησα πριν 10 χρόνια ήταν πολλοί οι ρόλοι που θα λάτρευα να ερμηνεύσω, αλλά μεγαλώνοντας η λίστα μικραίνει, γιατί αρχίζω να καταλαβαίνω πως στο παραμύθι που αφηγούμαστε ο κάθε χαρακτήρας έχει μία ξεχωριστή θέση στην ιστορία. Αν πρέπει οπωσδήποτε να πω όμως, θα έλεγα ότι θα ήθελα να αναμετρηθώ με κάποιον χαρακτήρα από τις τραγωδίες του Σαίξπηρ.

Πόσο απαιτητικό είναι να δανείζεις τη φωνή σου σε ήρωες κινουμένων σχεδίων;

Είναι αρκετά απαιτητικό και θέλει πολύ καλή διαχείριση του εκφραστικού μέσου της φωνής, τόσο την ώρα της εγγραφής, όσο και στην καθημερινότητά σου για να μπορείς να προστατέψεις το όργανο που λέγεται φωνή! Την ώρα της εγγραφής πρέπει, ταυτόχρονα, να ακούς τον ξένο ηθοποιό, να διαβάζεις τις ατάκες σου prima vista, να προσαρμόζεις την φωνή σου στον χαρακτήρα, να κοιτάς το στόμα του για να τα λες μαζί του και να ταιριάξει ήχος και εικόνα και να παίζεις. Όλα αυτά μαζί τον πρώτο καιρό μου έκαιγαν το μυαλό. (Γέλια)
Είναι όμως τόσο γοητευτική αυτή η δουλειά που σε γεμίζει χαρά την ώρα που την κάνεις και τεράστια τιμή να δίνεις τη φωνή σου σε χαρακτήρες που έβλεπες από παιδί. Όταν με επέλεξε η Ντίσνεϋ για να δώσω τη φωνή μου στον Homer Simpson, αισθάνθηκα συγκίνηση.

Έχεις κάποια επόμενα επαγγελματικά σχέδια;

Αυτήν την περίοδο έχω αφοσιωθεί στα γυρίσματα της σειράς, στο θέατρο, στις εγγραφές στο στούντιο και στους μαθητές μου που δεν υπάρχει ο χρόνος για κάτι άλλο.Παρόλα αυτά μου έχει γίνει πρόταση για το καλοκαίρι αλλά είναι πολύ νωρίς ακόμα.

Επιμέλεια Γιάννης Σεβαστίκογλου

Σχόλια