'Ελλη Μερκούρη: "Η τέχνη αποτελεί όχημα εκπαίδευσης,πολιτισμού και καλλιέργειας"

Το Theater Stage φιλοξενεί την Έλλη Μερκούρη για να μιλήσει για την παράσταση «Περιμένοντας τον Γκοντό».
Μία νέα καλλιτέχνης η οποία συνεργάζεται με τη Θεατρική Ομάδα Κωφών και με περίσσεια διάθεση και ταλέντο παρουσιάζουν στο κοινό αξιόλογες δουλειές.

Τη φετινή σεζόν με τη Θεατρική ομάδα Κωφών «Τρελά χρώματα»  θα μας παρουσιάσετε την παράσταση 
«Περιμένοντας τον Γκοντό».  Πείτε μας δυο λόγια γι’αυτήν τη δουλειά και τους συντελεστές της.

Στην παράστασή μας συμμετέχουν κωφοί ηθοποιοί που χρησιμοποιούν τη γλώσσα του σώματος και την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα με την ταυτόχρονη ερμηνεία ομιλούντων ηθοποιών. Η σκηνική δράση παρουσιάζεται με τη χρήση διαφορετικών μορφών τέχνης,  όπως το σωματικό θέατρο, το Body Music και το Visual Vernacular, το τελευταίο περιέχει στοιχεία ποίησης, παντομίμας και νοηματικής γλώσσας. Τα δυαδικά ζευγάρια των χαρακτήρων του Μπέκετ συνδιαλέγονται, αναδεικνύοντας τις διαφορετικές προεκτάσεις των ανθρωπίνων σχέσεων που έχουν ως μοτίβα την εξουσία και την καταπίεση. Οι εκδοχές των ζευγαριών εναλλάσσονται και παρουσιάζουν διαφορετικά μοτίβα όπως, ακούοντας-κωφός, κωφός-κωφός και ακούοντας-ακούοντας, εικονοποιώντας μέσω αυτών των εναλλαγών μια νέα κοινωνική διάσταση του έργου.
Σχετικά με τους υπόλοιπους συντελεστές αποτελούν πλέον μόνιμους συνεργάτες της ομάδας. Η Γεωργία Μπούρδα στην σκηνογραφία μας μεταφέρει στο μπεκετικό τοπίο με μια δραματουργική σύνδεση με τη γλώσσα της νοηματικής και ταυτόχρονα συνδυάζει τον ενδυματολογικό κώδικα με το έρημο τοπίο και την ξερή φύση του Μπέκετ. Η Ελίζα Αλεξανδροπούλου συμβάλλει με τους φωτισμούς της στο να δημιουργηθεί αυτό το διαφορετικό σύμπαν, ενώ η Νατάσα Μάρτιν περιβάλλει μέσα από τους ήχους του Body Music το τοπίο. Όλα συνλειτουργούν και κινούνται ταυτόχρονα.

Με ποια κριτήρια επιλέξατε το συγκεκριμένο έργο του Samuel  Becket;

Όταν ανέλαβα εξ αρχής την Θεατρική Ομάδα Κωφών «Τρελά Χρώματα», ένα από τα ζητήματα που με απασχόλησαν ήταν εύλογα το ζήτημα της επικοινωνίας, το οποίο και διαπραγματεύεται το συγκεκριμένο έργο, μα στη δική μας περίπτωση επιπλέον αναρωτιόμουν πώς θα μπορούσαν να συνυπάρχουν, να συνδιαλέγονται και να επικοινωνούν κωφοί και ομιλούντες ηθοποιοί επί σκηνής. Με ποιο τρόπο είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί η θεατρική πράξη, και μάλιστα με αφορμή έναν συγγραφέα, όπως είναι ο Μπέκετ, αναδεικνύοντας νέους κώδικες στην θεατρική φόρμα, αξιοποιώντας την νοηματική γλώσσα, παράλληλα με την φωνητική ερμηνεία; Η απάντηση σε όλα τα παραπάνω ερωτήματα ήταν ότι, αυτή η ένωση των δυο διαφορετικών κόσμων - κωφών και ομιλούντων - είναι δυνατόν να επιτύχει μια βαθιά γλωσσική επικοινωνία μεταξύ τους, προκειμένου να βιώσουν μια από κοινού μοναδική εμπειρία. Η πορεία έδειξε ότι, ακόμη και μεταξύ ανθρώπων που μιλάνε μια διαφορετική γλώσσα, μπορεί να υπάρξει βαθιά επικοινωνία, κάτι που ο άνθρωπος έχει ανάγκη από τη φύση του. 

Πως προέκυψε η ομάδα «Τρελά χρώματα» ;  Και πως είναι η συνεργασία σας μαζί τους;

H Θεατρική Ομάδα Κωφών «Τρελά Χρώματα» δημιουργήθηκε το 2009 και αποτελείται από κωφά και βαρήκοα άτομα. Ξεκίνησα τη συνεργασία μαζί τους το 2011. Θα έλεγα ότι αυτή η συνεργασία προέκυψε τυχαία και ούτε ήταν κάτι που το επεδίωξα. Απλώς έτυχε. Και μάλλον πέτυχε. Πριν από αυτό, δυστυχώς δεν γνώριζα και δεν είχα επαφή με κανένα άτομο είτε κωφό, είτε βαρήκοο. Μερικά πράγματα στη ζωή απλώς συμβαίνουν και  βρίσκεσαι ξαφνικά μπροστά σ’ ένα μονοπάτι. Τότε, καλείσαι να επιλέξεις ποιο δρόμο θα ακολουθήσεις. Αυτό το μονοπάτι ήταν δύσβατο, είχε πολύπλοκα και απροσπέλαστα φαράγγια. Μα συγχρόνως ήταν τόσο ωραίο και γοητευτικό που σε μάγευε...δεν μπορούσες να μην μαγευτείς...

Κάθε χρόνο οι παραστάσεις σας έχουν μεγάλη επιτυχία. Πως ανταποκρίνονται οι θεατές  σ’αυτές;

Αντί για τη λέξη "επιτυχία", θα προτιμούσα τη λέξη "υποστήριξη" και ξέρετε είναι πολύ σπουδαίο να υπάρχει κόσμος που σε στηρίζει, που έρχεται να σε δει και δίνει τα χρήματά του. Όλοι μας αισθανόμαστε μεγάλη ευγνωμοσύνη για όλο αυτό και συγχρόνως μια μεγάλη ευθύνη για το τι είδους τέχνη τελικά θα μπορέσουμε να μεταδώσουμε στους θεατές, γιατί η τέχνη αποτελεί όχημα εκπαίδευσης, πολιτισμού και καλλιέργειας.

Λέγεται  πως ένας καλός ηθοποιός δύσκολα είναι και καλός σκηνοθέτης. Ποια είναι η άποψή σας πάνω σ’αυτό;

Θεωρώ ότι τίποτα από όλα αυτά δεν είναι απόλυτο και ότι πολλά έχουν ανατραπεί στην πορεία. Ας ξεκινήσουμε καλύτερα να ορίσουμε τι σημαίνει ο όρος "καλός", σημαίνει ο πιο δημοφιλής, ο πιο αγαπητός, ο πιο καινοτόμος ή ίσως ο πιο τολμηρός; 

Πότε και πως σας μπήκε το μικρόβιο της υποκριτικής;

Από πολύ νωρίς, αυτοί οι μαγικοί κόσμοι των παραμυθιών μπορούν να γοητεύσουν τόσο πολύ ένα παιδί που να επιθυμεί να ζει μονάχα εκεί!

Σας γοητεύει κάτι άλλο εκτός από το Θέατρο;

Πιστεύω ότι κάθε είδους τέχνη ασκεί τη δική της γοητεία. Μέσα από την τέχνη εγείρονται ερωτήματα στους θεατές για τον ρολό του συγχρόνου ανθρώπου ή για ζητήματα που μπορεί να αφορούν την σχέση του ανθρώπου με τον εαυτό του και τη φύση, με τους συνανθρώπους του ή τη θέση ευθύνης που έχει για τον ίδιο τον κόσμο. Οπότε, θεωρώ ότι ως πολίτες του σήμερα θα έπρεπε να επιδιώκουμε συχνότερα την συναναστροφή μας με οποιαδήποτε άλλη μορφή της τέχνης, καθώς η τέχνη εκπαιδεύει, αφυπνίζει, διευρύνει...

Έχετε κάποια μελλοντικά σχέδια στα σκαριά;

Όσον αφορά την Θεατρική Ομάδα Κωφών «Τρελά Χρώματα», θα συνεχίσει κάποιες ακόμη παραστάσεις στην περιφέρεια με την παράσταση «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Σ.Μπέκετ και θα ετοιμάσει την καινούργια της παραγωγή την άνοιξη. Παράλληλα, ένα ακόμη project έρχεται για να συμμετέχω με μια άλλη παράσταση που είναι η μεταφορά ενός λογοτεχνικού κειμένου συνδυασμένη με μια άλλη μορφή τέχνης. Σας ευχαριστώ πολύ. 

Επιμέλεια: Γιάννης Σεβαστίκογλου
Δείτε πληροφορίες για την παράσταση: εδώ

Σχόλια