Ελεάνα Γεωργούλη: "Πιστεύω βαθειά στη θεατρική έρευνα"

Η Ελεάνα Γεωργούλη μιλάει στο Theater Stage για την παράσταση "Τα κόκκινα τετράδια" η οποία ανεβαίνει φέτος στον Κάτω χώρο του Θεάτρου του Νέου κόσμου.Η βραβευμένη ηθοποιός δίνει ζωή στα χειρόγραφα της γιαγιάς της και μας παρουσιάζει ένα καλοδουλεμένο έργο μνήμης στα χρόνια του Β' Παγκοσμίου και του Εμφυλίου Πολέμου. Ως απόφοιτη της Δραματικής σχολής του Θεάτρου Τέχνης μας έχει παρουσιάσει μία αξιόλογη ως τώρα πορεία στο ελληνικό θέατρο.

Πες μας δυο λόγια για την παράσταση "τα κόκκινα τετράδια" την οποία μας παρουσιάζετε φέτος στο θέατρο του Νέου κόσμου.

Πρόκειται για πρωτότυπο θεατρικό έργο. Το συνέθεσα βασιζόμενη στα χειρόγραφα και τα ντοκουμέντα της γιαγιάς μου Βάσως Στροφύλλα & του παππού μου Γιάννη Γεωργούλη. 

Μέσα στην Κατοχή η νεαρή Βάσω προσχωρεί στον αγώνα ενάντια στο φασισμό. Οργανώνεται στην ΕΠΟΝ και στη συνέχεια στο ΕΑΜ. Ερωτεύεται τον Γιάννη, τον παππού μου, συναγωνιστή της και αντάρτη του ΕΛΑΣ. Τα Τάγματα Ασφαλείας και η Χίτικη οργάνωση του Πύργου σχεδιάζουν την εξόντωση μελών της Αντίστασης και αποφασίζουν τη δολοφονία της Βάσως. Εκείνη όμως τη νύχτα στη θέση της Βάσως εκτελούν την αδελφή της Ουρανία. Μέσα στη δίνη του πολέμου η Βάσω οδηγείται στην πιο ακραία επιλογή, να αναζητήσει τους ένοχους και να εκδικηθεί. Η Βάσω στην παρανομία & ο Γιάννης στο Βουνό. Μέσα στον Εμφύλιο: καταδίκες σε θάνατο, φυλακές, ξερονήσια. Τη διαδρομή τους μέχρι την απελευθέρωση τους το 1953, συντροφεύει ο έρωτας.  

Έχεις γράψει η ίδια το συγκεκριμένο έργο το οποίο περιγράφει τη ζωή της γιαγιάς σου. Πως προέκυψε η ιδέα της συγγραφής του;

Όταν πέθανε η γιαγιά μου, μου εμπιστεύτηκε τα τετράδια της και έτσι ήρθα σε επαφή με το αρχείο της.  Αποφάσισα να το κάνω βιβλίο. Δουλεύοντας ωστόσο πάνω στο υλικό αισθάνθηκα πως πρώτα από όλα πρέπει να γίνει θέατρο. 

Παρουσίασε μας τους 4 ήρωες του έργου.

- Η Βάσω Στροφύλλα | νεαρή αντάρτισσα πόλης, οργανωμένη στο ΕΑΜ
- Ο Γιάννης Γεωργούλης | ο έρωτας της Βάσως, αντάρτης του ΕΛΑΣ
- Η Ουρανία Στροφύλλα | η μεγαλύτερη αδελφή της Βάσως
- Ο Αντώνης | ο άντρας της Ουρανίας- Ο Κύριος Ν.Φ | συνεργάτης των Ταγμάτων Ασφαλείας & αρχηγός των Χιτών

Αντιμετώπισες δυσκολίες στη σκηνοθεσία  κατά τη μεταφορά του έργου στο θεατρικό σανίδι;

Δεν θα χρησιμοποιούσα τη λέξη “δυσκολίες”. Παιδευτήκαμε δημιουργικά, όπως κάθε φορά παιδεύεσαι για να φτάσεις πιο βαθειά. Έπρεπε το υλικό να πυκνώσει πολύ, γιατί η ιστορία ήταν δαιδαλώδης με πάρα πολλές διακλαδώσεις. Χρειάστηκε να επιμείνουμε σε μια πολύ συγκροτημένη ματιά πάνω στους τρόπους της αφήγησης. Γιατί σε μεγάλο μέρος το κείμενο είναι αφηγηματικό και το ερώτημα που ανέκυπτε και έπρεπε να απαντηθεί πρακτικά ήταν πως μεταφέρεις την αφήγηση με δραστικό τρόπο.

Πως ξεκίνησε η ενασχόληση σου με την υποκριτική;

Από μικρή λάτρευα τη λογοτεχνία. Ήθελα διαρκώς να κολυμπάω μέσα στις ιστορίες. Από μικρή, έκανα μουσική και χορό.  Με το που τελείωσα το Λύκειο άρχισα τις σπουδές μου στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης. 

Υπάρχει κάτι που σε ενοχλεί στο σύγχρονο ελληνικό θέατρο και θα ήθελες να το αλλάξεις;

Πιστεύω βαθειά στη θεατρική έρευνα. Δεν αισθάνομαι ότι το θεατρικό υλικό προκύπτει μέσα από διανοητικές ιδέες και από έξω αποφάσεις. Θέλει χρόνο να ζυμωθεί ένα υλικό, χρειάζεται  training και έρευνα ο ηθοποιός για να λιώσει και να αποχωριστεί τα οικεία του σχεδιάσματα και να μπορέσει να περάσει σε βαθύτερες στιβάδες. Θέλει χρόνο και ο σκηνοθέτης να βαθύνει στη δραματουργία και να κοντράρει ο ίδιος τον εαυτό του. Αισθάνομαι λοιπόν πως έχει διαμορφωθεί με τέτοιο τρόπο η αγορά του ελληνικού θεάτρου τα τελευταία χρόνια, που οι χρόνοι καίγονται. Πρέπει όλα να συμβαίνουν γρήγορα και προς ένα πολύ ανταγωνιστικό εμπορικό αποτέλεσμα. Άλλοτε η εμπορικότητα δεν ήταν στην κορυφή της ιεραρχίας. Το Living Theatre έκανε παραστάσεις στις πορείες και στις φυλακές, O Grotowski δούλεψε στο μικρό θεατράκι των 13 σειρών της Όπολε και έκανε αριστουργήματα εκεί μέσα, έκανε την “Αποκάλυψη”  εκεί μέσα. Με στεναχωρεί αυτή η τόσο κυνική μετατόπιση που αφήνει ένα πολύ στενό πέρασμα για τη θεατρική έρευνα. 

Εκτός από τα "κόκκινα τετράδια" ετοιμάζεις κάτι άλλο για το άμεσο μέλλον;

Αυτή τη στιγμή είμαι συγκεντρωμένη στην παράσταση. Θέλω να δω τι θα ανοίξει αυτό το ταξίδι. 

Του Γιάννη Σεβαστίκογλου
Δείτε το τρέϊλερ της παράστασης εδώ

Σχόλια