Σοφία Δημοπούλου: «Ο έρωτας είναι κινητήρια δύναμη»

Η αγαπημένη συγγραφέας Σοφία Δημοπούλου μιλάει στο Theater Stage με αφορμή το νέο της βιβλίο «Καλύτερα να σ'έλεγαν Λισσάβω» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός.

Το νέο σας βιβλίο με τίτλο «Καλύτερα να σ’ έλεγαν Λισσάβω» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός. Πείτε μας δυο λόγια γι’ αυτό.

Το βιβλίο αυτό είναι ένα κοινωνικο-ιστορικό μυθιστόρημα που εκτυλίσσεται στην περιοχή του «Ρουμλουκιού», του Ρωμιότοπου της Ημαθίας, στα χωριά γύρω από τη λίμνη των Γιαννιτσών. Είναι η ιστορία δύο παιδιών, του Νάσιου και της Λισσάβως, που μεγαλώνουν στον τόπο αυτό, αγαπώντας το ένα το άλλο. Μαζί περνούν όλες τις κοινωνικές και ιστορικές αλλαγές, που επηρεάζουν και τη δική τους σχέση. Όταν ενηλικιώνονται, η ζωή και η δίνη της Ιστορίας τα χωρίζει, οι δυο τους όμως διαρκώς ποθούν την ένωσή τους.Το βιβλίο, μέσα από μια πλούσια πλοκή, ξετυλίγει με αφορμή τον έρωτα των δύο νέων αυτών ανθρώπων, την Ιστορία της Ελλάδας από το 1911, λίγο μετά τον Μακεδονικό Αγώνα, ως το 1995.

Πιστεύετε πως ο έρωτας έχει τη δύναμη να ξεπεράσει οποιοδήποτε εμπόδιο;

Ο έρωτας είναι κινητήρια δύναμη. Ο ερωτευμένος εστιάζει διαρκώς στην κατάκτηση και τη διατήρηση του προσώπου του πόθου του κι αυτή η διαρκής, πολλές φορές εμμονική προσπάθεια, δεν μπορεί παρά να ξεπεράσει όλα τα εμπόδια. Αρκεί και οι δυο εραστές να πιστεύουν στη δύναμη αυτή. Τότε ο έρωτας ανθίζει, πλαταίνει και βαθαίνει ώστε να κρατήσει τους εραστές ενωμένους. 

Για να ξεκινήσετε ένα βιβλίο έχετε συγκεκριμένο πλάνο ή η ιστορία εξελίσσεται κατά τη διάρκεια της συγγραφής;

Πάντα ξεκινώ έχοντας στο μυαλό μου πάνω κάτω όλη την εξέλιξη της ιστορίας, το τι θέλω δηλαδή να πω μέσα από τη μυθοπλασία. Έπειτα φτιάχνω ένα λεπτομερές σχεδιάγραμμα, πάνω στο οποίο δουλεύω. Καθώς το ταξίδι της συγγραφής προχωρά, όλο και περισσότερες ιδέες ξεπηδούν, που κάποιες φορές είναι τόσο ενδιαφέρουσες που τις ακολουθώ. Έτσι κάποτε, όχι συχνά, η ροή της ιστορίας μου αλλάζει. Λες και οι ίδιοι οι ήρωες αυτονομούνται και παίρνουν στα χέρια τους την εξέλιξη της πλοκής. Αυτό όμως είναι και το πολύ ενδιαφέρον στη συγγραφή. Δεν είναι στατική, έχει μια δυναμική που εμένα τουλάχιστον με συναρπάζει.

Έχετε κάποιο αγαπημένο βιβλίο το οποίο θα θέλατε να είχατε γράψει εσείς;

Πολλά βιβλία έχω ζηλέψει για τη συγγραφική τους μαεστρία. Μου συνέβη όμως, όταν διάβασα τη «Χορεύτρια του Διαβόλου» του Στέφανου Δάνδολου, να πω αυθόρμητα, κάτι που επανέλαβα και στον ίδιο τον συγγραφέα: «Καταπληκτικό βιβλίο. Θα ήθελα να το είχα γράψει εγώ!»

Με ποια κριτήρια διαλέγετε ένα βιβλίο για να το διαβάσετε;

Πρώτα απ’ όλα το συγγραφέα του. Υπάρχουν συγγραφείς που ακολουθώ πιστά, γιατί μου ταιριάζει η θεματολογία τους και ο τρόπος γραφής τους.Διαβάζω όμως και βιβλία λιγότερο γνωστών, σ’ εμένα τουλάχιστον,συγγραφέων, αφού διαβάσω το οπισθόφυλλο κι ένα μικρό απόσπασμα από το βιβλίο. Αν το θέμα νιώσω πως μου κεντρίζει το ενδιαφέρον κι η γλώσσα φαίνεται στρωτή και καλοδουλεμένη, το επιλέγω χωρίς άλλη σκέψη. Έχω ξετρυπώσει έτσι πολλά «διαμαντάκια» που ξεφεύγουν από τα φώτα των προθηκών των βιβλιοπωλείων.

Η περίοδος της καραντίνας ήταν εποικοδομητική για εσάς;

Πολύ! Βρήκα επιτέλους χρόνο και επιτάχυνα τη συγγραφή του τελευταίου μου βιβλίου, ενώ περνούσα τόσο δημιουργικά, που δεν ήθελα να τελειώσει η καραντίνα. Διαπίστωσα λοιπόν πως η διάσπαση προσοχής σε διάφορες δραστηριότητες, δεν κλέβει μόνο χρόνο από τη συγγραφή, αλλά και ποιότητα από τις ώρες που προσπαθώ να γράψω, ενώ είμαι τόσο κουρασμένη από το τρέξιμο της μέρας.

Έχετε ξεκινήσει τη συγγραφή κάποιου άλλου μυθιστορήματος;

Έχω ήδη ξεκινήσει να γράφω ένα κοινωνικό μυθιστόρημα που εκτυλίσσεται στη δεκαετία του ’60 ως σήμερα και βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα. Έχω αρκετό όμως δρόμο να διανύσω έως τη στιγμή που θα φύγει από τα χέρια μου για να ακολουθήσει το δικό του δρόμο. 

Εύχομαι σε όλους υγεία και χαρές για τον Καινούργιο Χρόνο και δύναμη κι απαντοχή για να ξεπεράσουμε όλες τις δυσκολίες του καιρού μας.

Ευχαριστώ πολύ από καρδιάς!

Σοφία Δημοπούλου

Δείτε πληροφορίες για τη συγγραφέα εδώ


Επιμέλεια Μαρία Κωνσταντακοπούλου

Σχόλια